duminică, 6 martie 2011

Metode de studiu eficiente!






Vi se pare cunoscută această imagine?Mie una da şi nu numai în acest context, al necesităţii de a studia pentru fiecare obiect din ziua următoare, ci într-un context amplu, când trebuie să studiezi pentru un examen care implică nu numai o materie, ci mai multe şi mai ales se bazează pe un volum de informaţie cântărind câteva kilograme de hârtie. Săracii copaci! Pentru că m-am lovit de această veşnică problemă, cum să învăţ eficient, pentru că mă întreabă diferite persoane care se confruntă ca şi mine cu aceste etape şi pentru că învăţământul nostru e atât de bolnav şi nepăsător şi nu ştie să ne înveţe cum să învăţăm, m-am decis să împărtăşesc câteva idei, care nu-mi aparţin, dar pe care le-am găsit pe site-uri străine şi care vin în ajutorul celor care se pregătesc pentru diferite examene. În fond învăţăm pentru noi, pentru o carieră şi o viaţă mai bună. De aceea ar trebui să avem idee cum să învăţăm astfel încât informaţia să nu dispară după susţinerea examenului când te-ai văzut cu sacii în căruţă. 
Metode: 
1. Studiaţi mai întâi subiectele cele mai grele şi părţile cele mai grele din aceste subiecte.Se porneşte de la partea dificilă către partea uşoară a textului tocmai pentru că atenţia la începutul studiului este eficientă şi vigilentă, spre final slăbind, părţile importante ale textului fiind greu de înţeles  la finalul  studiului, pe când cele uşoare se asimilează mult mai repede, chiar dacă se instalează oboseala. Studiul se face într-un loc liniştit, departe de factorii externi, în cameră sau în bibliotecă, unde nu există posibilitatea perturbării liniştii sau să ţi se distragă atenţia. 
2. Citirea activă, nu pasivă a textului. Ce implică. Majoritatea suntem învăţaţi să citim un text în viteză, să ne trecem privirea peste el şi să avem impresia că deja cunoaştem datele problemei. Citirea activă se referă la faptul că trebuie citit textul încet, cât mai încet posibil pentru a se înţelege ideea principală  a conţinutului acestuia. 
3. Citirea activă trebuie urmată de notiţe şi scheme ale textului. Nu este suficient să citeşti încet textul deoarece poţi să cazi în starea de hipnoză şi să se instaleze somnul-ceea ce se numeşte îmi pică ochii pe carte-trebuie ca în acelaşi timp să iei notiţe din ceea ce citeşti. 
4. Luatul notiţelor. După citirea de ansamblu a unui capitol din materialul pe care îl ai de analizat, se trece la luatul notiţelor. Capitolul poate fi subliniat cu marker de o anumită culoare pentru a vedea părţile importante şi cu un marker de o altă culoare pentru a îmbrăca conţinutul ideilor principale. Notiţele se vor face schematic, folosind pixuri de diferite culori, plecând de la ideea principală care implică o idee secundară. Nu se copiază ad literam când iei notiţe. Se poate copia ad literam când ai nevoie de folosirea unor citate din diferite opere şi se face pe un caiet sau pe file separate. 
5. Managementul timpului. Ar fi trebuit să încep cu această precizare. Cum să-ţi împarţi timpul pentru a studia. Aici depinde. Dacă munceşti, îl împarţi conform programului de muncă şi îi acorzi orele de după-amiaza sau de dimineaţa. Dacă nu intervine o altă activitate în timpul zilei (exceptând cursurile şi seminariile) cel mai bine se spune că se învaţă dimineaţa, între orele 08:00 şi 12:00 şi după amiaza între orele 16:00 şi 21:00. Fiecare are perioadele optime de învăţat. Dacă le-ai descoperit fructifică-le din plin. Pauzele sunt importante în asimilarea informaţiei. Nu pauzele lungi şi dese, cele între 10 şi 15 minute pentru a se odihni creierul şi a putea înmagazina următorul set de informaţie. Se fac la 60-80 de minute sau după cum are nevoie fiecare individ. 
6. Abrevierile. Se pot folosi abrevieri în timpul în care iei notiţe, dar cu condiţia să-şi faci un index al acestora pentru a nu le uita. Se pot folosi simboluri matematice şi logice, de asemenea. 
7. Cartonaşele. Se iau cartonaşe de o mărime potrivită, pot fi de diferite culori. Pe o parte a cartonaşului se scrie un cuvânt sau o idee principală. De exemplu: dolul sau viclenia. Pe cealaltă parte se va scrie definiţia conceptului. Se vor învăţa fie folosind cuvântul şi fiind nevoie să se spună definiţia, fie se va spune definiţia şi va trebui recunoscut cuvântul. Cartonaşele se vor face după ce s-a citit în prealabil capitolul din carte, apoi s-au luat notiţele şi s-au învăţat, la repetare putând fi folosite pentru a evidenţia definiţiile şi cele mai importante trăsături.  
8. NU AMÂNA!!! Amânarea este boala eşecului. Cu cât amâni mai mult începutul studiului, cu atât mai mult va creşte anxietetea, deoarece nu vei fi capabil să cuprinzi întregul material şi panica se va instala, creierul nefiind capabil să asimileze informaţia deoarece este preocupat de ideea insuficienţei timpului. Cel mai greu este să nu amâni, să înveţi trepatat şi să repeţi pentru a nu uita, dar cu voinţă se rezolvă şi această problemă. 
9. Timpul liber. Pentru a funcţiona la capacitate maximă trebuie să iei şi pauze cel puţin o zi pe săptămână sau dacă nu o zi, o parte dintr-o anumită zi, atunci când te simţi obosit. Recompensarea pentru îndeplinirea unei sarcini în timpul pe care ţi l-ai propus este necesară şi utilă. Poţi să-ţi cumperi o carte pe care ţi-o doreai, o prăjitură, o minge, orice, important este să simţi că nu ai muncit în van şi să te premiezi. 
10. Exerciţii fizice şi hidratare. O jumătate de oră pe zi ar trebui să se facă mişcare şi exerciţiu fizic. Nu contează că mergi la sală sau faci jogging sau doar te plimbi, exerciţiul fizic te reîncarcă şi oferă posibilitatea ca la sfârşitul acestora să-ţi reiei fresh activitatea. Hidratarea, cafeaua sau ceaiul, de asemenea sunt stimulente ale centrilor nervoşi. Nu trebuie depăşită doza zilnică de cafea sau de ceai negru sau verde. 
În mare acestea ar fi tehnicile de învăţat. Bineînţeles se pot folosi metodele mnemotehnice, diagrame, grafice, funcţii, orice ar fi de ajutor pentru o memorare de lungă durată a materialului. Cred că cel mai important lucru este să-ţi doreşti să înveţi şi să înveţi pentru o perioadă lungă de timp, nu pentru data limită a examenului, pentru că după această dată va interveni uitarea, care oricum intervine. Nimeni nu a spus că este uşor să înveţi şi să asimilezi informaţii, depinde doar de modul în care o faci şi de personalitatea fiecărui individ, de ţelurile şi aşteptările tale, de motivaţie şi de ce nu, de speranţă.
Sugestiile şi noi metode de învăţare sunt aşteptate în secţiunea comentarii!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu